X
تبلیغات
یوگا

یوگا

سلام! امیدواریم بتوانیم اطلاعات جامع و کاربردی در زمینه یوگا در اختیارتان بگذاریم .شاد باشید!

سخنان استاد آینگر 11

 

"Awareness must be like the rays of the sun : extending every where , illuminating all."

+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 مرداد1387ساعت 14:0  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 10

 

 

" To know oneself is to know one`s body , mind and soul ."

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 15 مرداد1387ساعت 12:2  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 9

 

 

"All maybe able to do yoga but only one in a million is fit to be called a yogi ."

+ نوشته شده در  سه شنبه 15 مرداد1387ساعت 11:44  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 8

 

آساناها(حرکات بدنی یوگا) راکاملا با دقت و آگاهانه انجام دهید

 

ب.ک.اس. آئینگر

 

Do the asanas conscientiously and consciously.

+ نوشته شده در  یکشنبه 13 مرداد1387ساعت 18:56  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 7

 

خطر شناخته شده به سوی ناشناخته را بپذیرید

 

"Venture from the known to unknown"

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 13 مرداد1387ساعت 13:10  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 6

 

 

فقدان آگاهی سرچشمه تمامی رنج ها و مصیبت ها است که نیرو بالقوه را ، تضعیف یا دچار وقفه می کند.

ب.ک.اس آینگار

"Lack of knowledge is the source of all pains and sorrows whether dormant , attenuated or interrupted."

 

 

+ نوشته شده در  جمعه 11 مرداد1387ساعت 19:16  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آينگر 5

" تمرينات يوگا ذخيره اميد و خوش بيني درون شما را لبريز مي كند."

 

The practice of yoga fills up the reservoirs of hope and optimism within you   

 BKS Iyengar

+ نوشته شده در  پنجشنبه 27 تیر1387ساعت 14:57  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 4

 

" برای یک یوگی ، جسم آزمايشگاه او براي تجربه هاي جاودانه و پ‍ژوهش است ."

ب.ك.س.آينگر

 

" For a yogi , the body is his laboratory for perpetual experiment and research "

+ نوشته شده در  پنجشنبه 27 تیر1387ساعت 14:23  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آينگر 3

 

 

يوگا همانند موسيقي است.ريتم از بدن ، ملودي از ذهن و هارموني از روح ، سمفوني زندگي را خلق مي كنند.

 

Yoga is like music. They rhythm of the body, the melody of the mind, and the harmony of the soul create the symphony of life

BKS Iyengar

+ نوشته شده در  پنجشنبه 27 تیر1387ساعت 11:2  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آینگر 2

 

" جسم ، معبد شما است . آن را بي آلايش و پاكيزه نگهداريد تا روح در آن  مستقر شود "

 

The body is your temple. Keep it pure and clean for the soul to reside in

 (B.K.S Iyengar)

+ نوشته شده در  چهارشنبه 26 تیر1387ساعت 10:33  توسط افرا روغنی  | 

سخنان استاد آينگر 1

 

 

" يوگا به ما مي آموزد كه چگونه درمان كنيم آن چه را كه غيرقابل تحمل است و تحمل كنيم آن چه را كه غيرقابل درمان است "

استاد ب.ك.اس آينگار

Yoga teaches us to cure what need not be endured and endure what cannot be cured

B.K.S. Iyengar

+ نوشته شده در  چهارشنبه 26 تیر1387ساعت 0:42  توسط افرا روغنی  | 

طبقه بندی سبک های یوگا در عصر حاضر

سبک های یوگا در عصر حاضر

برای معرفی و تشریح فلسفه و نظام اندیشه یوگا هر کدام از استادان  بخشی از تعالیم یوگا را برای آرامش فکر و شادی دل ها و نهایتا خلوص ذهن و درک آگاهی عالی به جویندگان و مشتاقان آموختند.

به طور کلی  یوگا در قرن حاضر به دو مکتب تقسیم می شود:

۱ ) مکتب شمال

۲ ) مکتب جنوب

 مکتب شمال ، بیشتر یوگای مراقبه است .

یکی از سلسله های معروف در این مکتب کریا یوگای سوامی یوگاناندا است.

همچنین از بزرگترین نمایندگان مکتب شمال سوامی شیواناندا بود که تعالیم او شامل هاتا یوگا ، جنانا یوگا، کوندالینی یوگا ، مانترا یوگا ، باکتی یوگا و... می شد.پس از او شاگردانش هر کدام بخشی از این روش ها را اشاعه دادند که به طور خلاصه:

* ویشودوناندا تاکید بر هاتا یوگا

* ساتچیداناندا موسس سیستم اینتگرال یوگا با تاکید بر هاتا یوگا ٍ جنانا یوگا و باکتی یوگا

* ونکاتشاناندا تاکید بر راجا یوگا

* شیواناندارادا تاکید بر مانترا یوگا و هاتا یوگا

* ساتیاناندا موسس مکتب بیهار با تاکید بر نادا یوگا ٍ کریا یوگا و کوندالینی یوگا بعلاوه تنترا را مجددا احیا کرد و آموزش داد.

مشخص ترین نماینده یوگای جنوب هند ، کریشنام آچاریا معلم و استاد دسیکاچریا و آینگر بود.

تاکید مکتب جنوب بر هاتا یوگا و تسلط همه جانبه بر تن به عنوان ارابه روان است.

کریشنام آچاریا ، تسلطی فوق العاده بر تن خود و حرکات غیر ارادی بدن و اعضای خود داشت .

پس از او شاگردانش به ویژه شری ب.ک. آینگر حرکات یوگا (آساناها)را تا حد یک هنر به ظرافت و دقت تمام عمل و آموزش دادند.

 

مهمترین منابع کلیه موضوعات مرتبط با  تاریخچه یوگا :

کتاب راه یوگا (شالوده های نظری یوگا ...)  نویسنده : برزو قادری  انتشارات آویژه  چاپ اول ۱۳۸۰  

کتاب دانش یوگا  نویسنده : ب.ک.اس.آینگار   مترجم : علیرضا اقدامی باهر   انتشارات راه سما   چاپ اول  ۱۳۷۸

جزوه مربیگری درجه سه  تدوین شده توسط انجمن یوگا کشور

...

+ نوشته شده در  شنبه 3 فروردین1387ساعت 22:30  توسط افرا روغنی  | 

انواع یوگا

روش های یوگا

علم و معرفت یوگا ، جهت راهنمایی و هدایت جویندگان به سر منزل مقصود ، روش های گوناگونی از تمرینات و فنون را طراحی و ارائه کرده است.

در اکثر متون یوگا و تنترا روش های اصلی تمرین و سلوک یوگیانه در چهار سنت خلاصه می شود:

 الف -هاتا یوگا

ب- مانترا یوگا

ج- لایا یوگا

د- راجا یوگا

گرچه برخی سنت ها روش هایی را مثل کارما یوگا یا جنانا یوگا را به سنت خود افزوده اند .

الف ) هاتا یوگا

هاتا از دو کلمه تا و ها به معنای نیروی ذهنی و نیروی حیاتی تشکیل شده است.این دو انرژی قدرتمند در مسلک های گوناگون به نام های یین و یانگ ، آیدا و پنگالا ، شیوا و شاکتی ، و با سمبل های ماه و خورشید تعبیر شده اند ، در صورتی که به تعادل و اتحاد برسند ، زمینه ساز انفجاری والا در حوزه انرژی و آگاهی خواهند شد و انسان را به مرحله عالی لز حیات نزدیک می سازند.

در علم هاتا یوگا ، محور سلوک و تمرینات جسم است . هاتا یوگا ، کیمیایی است که تن یوگی را پاک ، سالم ، شاداب و قوی می سازد ، قوای حواس را برمی انگیزد و احساسات را قوی و عمیق می سازد .

در علم هاتا یوگا پنج مرحله برای تخلیص انرژی و آگاهی فردی وجود دارد :

۱- شات کارما (شات کریا)

۲-آسانا

۳- پرانایام

۴- باندا

۵- مودرا

 

شات کارما

مجموعه ای از شش فن است که هر کدام از این فنون شامل مراحل بسیاری است.این فنون وابسته به تن یوگی هستند که سبب ایجاد تعادل در دوشاها ( طبع بدن) می شود به علاوه سبب درک عمیق یوگی نسبت به تن مادی و ارتباط آن با بدن انرژیک است.

  آسانا

مجموعه ای متنوع از حرکات بدنی هستند . این حرکات با الهام از حیوانات و طبیعت و بر اساس ساختار آناتومیک بدن انسان طراحی شده اند.اجرای منظم این حرکات ، دامنه حرکتی مفاصل را افزایش می دهد. سمومی را که در انتهای مفاصل جمع می شوند آزاد می سازد ، انحرافات لگن را تصحیح می کند و در نتیجه ایجاد تقارن در لگن ، انحراف ستون مهره ها و محور کتف و شانه ها برطرف می شود.به این ترتیب انرژی به سهولت در کل سیستم جریان یا فته و احساسی از تعادل ، سلامت و شادابی را ایجاد می کند.

پرانایام

این فنون بر اساس نحوه ، سرعت ، تنظیم متناسب سه جریان (دم ، بازدم و حبس ) و چگونگی تنفس پایه ریزی شده اند که نهایتا در بدن یوگی انرژی آزاد می شود.

این انرژی در صورتی بی خطر خواهد بود که در مرحله آسانا تقارن و تعادل کامل در اسکلت و مدار انرژی  ایجاد شده باشد ، در غیر این صورت پرانایام می تواند غوق العاده خطرناک باشد.

باندا

باندا به معنی قفل است که چهار نوع دارد:

* قفل در ناحیه چانه

* قفل در ناحیه شکم

* قفل در ناحیه عجان

* قفل ترکیبی

منظور از این هنر ، جمع و متمرکز ساختن انرژی حیاتی در مناطق خاص است.کانونی کردن انرژی در مناطق خاص کمک بزرگی در جهت سیلان انرژی است، و یوگی را به حوزه والاتری از درک انرژی می رساند .

مودرا

مخفف دو واژه مود و دراوی است . به معنای حفظ و تداوم تجربه برانگیختگی انرژی است. این فنون بسیار ظریف هستند و یوگی را به سوی درک تجربه های فوق العاده حساس و گاه هیجان انگیزی پیش می برند.

ب) مانترا یوگا

به معنای صوت رهایی بخش است . صوتی که بتواند انرژی ذهن را از بند قالب های محدود آگاهی رها سازد.مانترا دارای انواع مختلف است و در مراحا پیشرفته فقط باید از گورو (پیر و مرشد) دریافت شود .

ج) راجا یوگا

به معنی سرور و پادشاه است . دلیل این نام این است که  ذهن و روان انسان زیربنای تمام فعالیت های جسمی و حسی است و راجا یوگا هم مستقیما بر روی امواج فکر و کنترل ، وارسی و انضباط آن امواج ، کار می کند.تمرینات راجا یوگا نسبت به سایر یوگا ها مشکل تر است زیرا هیچ وسیله کمکی جهت کمک به هوشیاری متمرکز یوگی وجود ندارد و باید مستقیما بر روی امواج و نوسانات ذهنی تمرکز کرده ، نسبت به کیفیات و حالات مختلف ذهن خود ، آ گاه شود.

د) لایا یوگا

در حقیقت همان کوندالینی یوگا است . مفهوم کوندالینی در فرهنگ یوگا این است که هر انسان دارای انرژی عظیم بالقوه ای هستند.این انرژی در اکثر افراد به طور کامل و درست مصرف نمی شود. این سرمایه آسمانی که به سختی به ظهور می رسد همواره سبب سعادت نخواهد شد بلکه ممکن است بسیار مخرب و موجب جنون و بیماری شود.

 

در این وبلاگ سعی بر این است که اطلاعاتی در زمینه هاتا یوگا با تمرکز بر آسانا ها خدمت دوستان ارائه گردد.

شاد باشید !

+ نوشته شده در  شنبه 3 فروردین1387ساعت 21:59  توسط افرا روغنی  | 

گذری بر تاریخچه یوگا

تاریخچه یوگا

سابقه معرفت یوگا را تا دو منبع کهن می توان دنبال کرد :

۱ - تمدن دره سند

۲ - تمدن ودایی

تمدن دوره سند که بقایای آن در آغاز قرن بیستم کشف شد ، لااقل قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارد. این تمدن در منطقه وسیعی گسترده بودند و از فلات پنجاب و سند تا راجستان شمالی و هند غربی را در بر می گرفته است. بعدها پیش آهنگ این تمدن را در آبادی های کوه پایه ای بلوچستان یافتند که به نام فرهنگ نال و کولی مشهورند.به دلایلی که کاملا هم روشن نیست ، مردم این منطقه به مناطق دیگری پراکنده شدند و به ویژه به جنوب هند رفتند.

بسیاری از یوگیان معتقدند که وارثان اندیشه خردمندان دره سند هستند و ظهور فرقه های شیوایی و طریقت تنترا در واقع احیای مجدد تعالیم کهن آن فرزانگان است .

تمدن ودایی را با ورود بعضی طوایف آریایی به شمال هند از حدود ۱۵۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده اند . اصولا در تمدن ودایی ، بیشتر تقدیس قوای طبیعی و توصیف نیروهای شگفت هستی به چشم می خورد . ظاهرا این متون ، مجموعه ای تنظیم شده بر اساس کشف و شهود " ریشی"ها ( روشن بینان) که پیشوایان قوم هم بوده اند ، در طی زمان نامعلومی گردآوری شده اند.

پس از آن آریایی ها وارد سرزمین هند شدند ، گرچه ورود آن ها با زد و خورد و نبرد های داخلی توام بود ولی چندی بعد آریایی ها تحت تاثیر اندیشه های عمیق معنوی ساکنین قبلی هند قرار گرفتند و به احیای فرهنگ و اندیشه خود پرداختند .به این ترتیب تمدن و اندیشه ودایی-اوپانیشادی به وجود آمد.

پس از آن در قرن ۴ میلادی موقعیت مناسبی برای بروز و ظهور طریقت تنترا به وجود آمد. این طریقت در واقع ظهور مجدد بازمانده های اندیشه خردمندان دره سند است.تنترا از آن جا که تعالیم خود را اختصاص به انسان امروز داده است و واپسین پیام معنویت هند به حساب آمده است ، آن را ودانت یا واپسین ودا می نامند.

در حدود قرن ۵ یا ۶ بعد از میلاد یکی از مهمترین جریانات تنترا به نام فرقه "نات" آشکار شد.نات به معنای سرچشمه است . پیروان فرقه نات این نام را بر مسلک خود گذاشته اند تا وابستگی مکتب خود را با اصل تعالیم تنترا تاکید کنند.

با ظهور فرقه نات  "هاتا یوگا" و " لایا یوگا" رونق فراوان پیدا کردند. تاکید این فرقه بیشتر بر این بود که اجرای مراقبه های طولانی مناسب این عصر نیست .

اولین کسی که فلسفه ، اندیشه و برخی فنون یوگا را به زبان سانسکریت مدون ساخته است ، پاتانجلی بود. کتاب او به نام "یوگا سوترا" برجسته ترین و گرانبهاترین متن یوگیانه به حساب می آید.این مجموعه شامل ۱۹۵ جمله و کلمات قصار است که در چهار فصل تنظیم شده است .
در هر حال هر کدام از دو سنت ودایی و تنتریک یوگا نیز ، خود به شاخه ها و سلسله های بسیاری تقسیم شده اند تا به عصر حاضر رسیده اند .

+ نوشته شده در  شنبه 3 فروردین1387ساعت 21:21  توسط افرا روغنی  | 

مقدمه ای بر یوگا

یوگا

یوگا شناختی مستقیم و بی واسطه از ژرفای هستی خویش و هماهنگی با قوانین طبیعت است.این معرفت شهودی در پی سلوکی پیگیر و عشقی صادقانه حاصل می شود. در پی این سلوک ، فرد تسلطی همه جانبه بر قوای تن ، احساسات و افکار خود پیدا می کند. و در نهایت می تواند خود را از حیطه تغیرات احساسی و نگرانی های فکری فراتر برده ، در عمق قلب خود قرار یابد . جایی که تلاطمات فکری و محیط خارجی قادر نیست تاثیری بر آن داشته باشد.

در مورد ریشه واژه یوگا و تعاریف و توضیحات مشروحی که درباره یوگا در متون گوناگون آمده تفاوت هایی وجود دارد . این در حالی است که متون مختلف ، تعاریف یکدیگر را تایید کرده اند .

یوگا به معانی : "اتحاد و وصال" ، " رویت و نظاره" و " کنترل و به زیر یوغ در آوردن" به کار برده شده.

یوگا تعریفی از یک گروه یا گروه محدودی از تمرینات یا حالت معینی نیست ، بلکه بیشتر اشاره به مجموعه ای از فنون ، از ساده تا بسیار پیشرفته ، و احوال باطنی مختلف و در واقع یک سیر و سلوک کامل دارد .

یوگا  عبارت است از بازداشتن و متوقف ساختن آگاهی ، از پذیرش قوالب محدود و بسته.رهایی ذهن از محدودیت ها و عادات و احساسات متقابل که چراغ هوشیاری و آگاهی انسان را به سطوح لطیف تر هستی هدایت می کند.

 

+ نوشته شده در  شنبه 3 فروردین1387ساعت 13:48  توسط افرا روغنی  |